مرکز خرید حلوا ارده سنتی


حلوا ارده نوعی دسر ایرانی و سوغات مخصوص اردکان از فرآوری شده کنجد تهیه می شود. صبحانه ای مقوی است که انرژی مورد نیاز فعالیت روزانه را به خوبی تامین می نماید. شکل خمیری و نرم و مزه شیرین دارد و انواع مختلف آن بدون شکر، با شکر زیاد، رژیمی و خرمایی و عسلی و غیره است. در این مطلب قصد داریم به مشخصات حلوا ارده سنتی و مرکز خرید آن بیشتر بپردازیم. هم چنین با روش تهیه آن آشنا گردیم.

مرکز خرید حلوا ارده سنتی

مشخصات حلوا ارده سنتی

مشخصات حلوا ارده سنتی حلوا ارده سنتی بافت نرم و خمیری دارد. چندان سفت نیست که حالت ترد و شکننده داشته باشد و شیرینی آن نیز دل را نمی زند. از ارده کنجد مرغوب تهیه می شود. به خصوص کنجد های اردکان یزد و بروجرد و بهبهان که از نظر کیفیت بالا ترین درجه را دارند. شکر و عصاره چوبک عامل سفت شدن ارده است. در واقع حاصل واکنش روغن کنجد با شکر سفت شدن حلوا ارده نسبت به ارده است.

حلوا ارده سنتی مقدار کمتری شکر دارد که در ادامه این نسبت مفصل توضیح داده می شود. شکر زیاد آن را تبدیل به حلوا شکری می کند که بافت خشک و جامد و رشته ای دارد. در گذشته ها که شکر به راحتی پیدا نمی شد و کارخانه های قند و شکر سازی دایر نبود به جای شکر از شیره خرما و یا شهد انگور و یا عسل برای شیرین نمودن حلوا استفاده می شد که الان نیز ادامه دارد.

در حلوا ارده سنتی به هیچ عنوان از مواد افرودنی (حتی مجاز) استفاده نمی گردد. به همین دلیل اگر چند روز در جایی بدون حرکت باشد ملاحظه می شود روغن شفاف کنجد روی سطح حلوا را پوشانده و از آن جدا شده است. به این حالت دو فازی شدن حلوا ارده می گویند که امری طبیعی و نشان از مرغوبیت و اصیل بودن آن است. در هنگام استفاده فقط کافی است آن را به هم بزنیم و دوباره با هم مخلوط کنیم یا در صورت تمایل بخشی از روغن را برای مصارف دیگر جدا کنیم. روغن کنجد منبع خوبی از ویتامین ها است.

روش تهیه حلوا ارده سنتی

روش تهیه حلوا ارده سنتی با روی کار آمدن کارخانه های بزرگ و روش های مکانیزه و صنعتی تولید حلوا ارده به روش سنتی در کارگاه های ارده پزی کم رنگ تر شد اما کماکان از اصول روش سنتی در تهیه ارده استفاده می گردد و برخی کارگاه های سنتی دایر است.

برای تهیه حلوا ارده سنتی به طور حدودی به ازای هر یک واحد ارده از دو واحد آرد گندم مرغوب و نیم واحد شکر استفاده می گردد. هم چنین نیم واحد پودر گردو و پودر نارگیل. بنا براین می توان گفت نسبت شکر به ارده نسبت یک به دو می باشد که این مقدار باید به طور دقیق توسط تولید کننده رعایت گردد.

با حرارت ملایم آرد را تا اندازه ای تفت می دهند که رطوبت و بوی خامی اش گرفته شود. سپس ارده را کم کم به آن می افزایند و مواد خشک همچون پودر گردو و پودر نارگیل و پودر پسته و فندق را اضافه می نمایند تا مخلوط یک دستی حاصل گردد. سپس از روی حرارت برداشته می شود.

در مرحله بعدی شهد حلوا را که شامل آب و شکر و هل و گلاب و زعفران است روی حرارت تهیه می شود. اندکی که قوام گرفت و شکر حل شد از روی حرارت بر می دارند تا خنک شود. هنگام مخلوط کردن مواد جامد با شهد هر دو باید هم دما باشند. پس از تهیه حلوا ارده روی آن را با خلال و پودر پسته و بادام و دانه های کنجد می پوشانند که علاوه بر ظاهر خوب، طعم و مزه ای بهتری به آن می دهد و خواص آن را دو چندان می نماید.

ترکیبات حلوا ارده سنتی

ترکیبات حلوا ارده سنتی ارده اصلی ترین ماده اولیه حلوا ارده می باشد. به عبارت دقیق تر کنجد ترکیب اصلی حلوا ارده است. دیگر ترکیبات آن شامل موارد زیل می باشد: آرد گندم، شکر، سفیده تخم مرغ، عصاره گیاه چوبک که در مناطق مرتفع رشد می کند و به سفت شدن حلوا کمک می نماید. پودر گردو و نارگیل و فندق و پسته به نسبت های مشخص و دلخواه و هل و آب و گلاب.

حلوا ارده نازه رنگ کرم روشن دارد و نرم است. سفت شدن و چسبیدن در دندان در هنگام مصرف نشانه خراب شدن آن است. در صورتی که در شرایط مناسب یعنی جای خشک و دمای پایین در یخچال نگهداری شود ماندگاری بالایی دارد و به راحتی فاسد نمی گردد.

با داشتن طبع گرم و تر این حلوا بهترین غذا برای انرژی زایی و گرما بخشی بدن به ویژه در فصل زمستان و پاییز است. شامل ویتامین های مختلف نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، پانتونیک اسید یا B5، اسید فولیک یا B‌9 و. B12 می باشد. سرشار از کلسیم برای استحکام دندان و استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان است. کربوهیدرات، مس، پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی در حلوا ارده موجود است که هر یک نفش ویژه ای در تامین سلامتی دارد.

تقویت ایمنی، رفع کم خونی، تقویت حافظه از جمله مزایای مصرف این محصول مغذی می باشد. حلوا ارده با وجود آن که چرب است فاقد کلسترول است و باعث افزایش سطح چربی های مفید و ضروری بدن (HDL) می گردد. آنتی اکسیدان و امگا ۳ و امگا۶ و امگا ۹ و اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای اولئیک را نیز دارا می باشد. با وجود ارزش غذایی بالای حلوا ارده، مصرف بیش از حد آن توصیه نمی گردد چرا که با کمترین اندازه مصرف انرژی فراوانی تولید می نماید و این انرژی باید در طول روز کم کم تخلیه شود. به همین جهت استفاده از آن در وعده صبحانه توصیه می گردد و رواج دارد.

بازار پخش حلوا ارده سنتی

بازار پخش حلوا ارده سنتی مرکز خرید و بازار پخش حلوا ارده سنتی به عرضه انواع حلوا ارده نظیر حلوا ارده مایع، حلوا ارده زعفرانی، حلوا ارده پسته ای، حلوا ارده با شیره خرما و انگور و هم چنین ارده و کنجد و روغن کنجد می پردازد. بازار پخش محصولات با کیفیت تهیه شده از تولید کنندگان معتبر را به طور مستقیم به دست مصرف کننده نهایی می رساند.

فروشگاه اینترنتی مرکز خرید حلوا ارده سنتی و دیگر فرآورده های کنجد امکان دسترسی راحت را برای تمام مشتریان در هر نقطه از کشور فراهم می آورد تا محصول با کیفیت و با قیمت بسیار مناسب تر نسبت به خرده فروشی خریداری نماید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *